Wydanie pierwszej książki w tradycyjnym wydawnictwie – czy to ma sens?

Chyba każdy, kto kiedykolwiek, chociażby zastanawiał się nad wydaniem pierwszej książki, musiał podjąć decyzję o obraniu drogi wydawniczej. No właśnie – lepiej „wydać się” samodzielnie czy za pośrednictwem wydawnictwa? Dziś nico przybliżymy tę drugą drogę – zapraszamy do lektury!

Dobrze rozbudowana sieć dystrybucyjna

Dziś, w dobie szeroko dostępnego internetu i rozwiniętych technologii poligraficznych, samodzielne wydanie książki nie sprawia już takiego problemu, jak miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. I oczywiście, dobrze ukierunkowane kampanie marketingowe w mediach społecznościowych umożliwiają trafienie do szerokiej grupy potencjalnych czytelników. Z drugiej jednak strony, twórca samodzielnie wydający swoją książkę, nie ma zazwyczaj takich możliwości promocyjnych i technicznych, jak wydawnictwo działające w branży od lat. To właśnie między innymi ze względu na te możliwości, wielu twórców postanawia wydać swoje dzieło właśnie tą drogą. Wydawnictwa posiadają dobrze rozbudowaną sieć dystrybucyjną – wydawane przez nie tytuły pojawiają się w największych sieciach księgarń. W takich miejscach również często organizowane są spotkania promocyjne z autorami, co z pewnością ma korzystny wpływ na rozpoznawalność dzieła.

Wydawnictwo inwestuje w autora

Zdecydowanie – koniec końców wydanie każdej książki jest inwestycją, której duża część ponosi wydawca. Opisana powyżej promocja i dystrybucja, stanowią jedynie wierzchołek góry kosztów związanych z wydaniem danego tytułu. Kolejna sprawa to sam koszt druku, przygotowania oprawy graficznej, a nawet korekty książki. W przypadku debiutanckich wydawnictw zazwyczaj ostatnie z dwóch wymienionych kosztów przypadają na autora – dlaczego? Ponieważ w dobrym tonie jest zabranie ze sobą, chociaż wstępnej wersji książki na spotkanie z wydawcą. Dane wydawnictwo musi się po prostu przekonać do tego, ze poniesienie inwestycji związanej z wydaniem debiutu ma jakikolwiek sens. Niestety w praktyce, wydanie pierwszej książki w tradycyjnym wydawnictwie nie jest misją łatwą – może więc dobrym kierunkiem jest wydanie pierwszej książki na własną rękę? W takiej sytuacji o wiele łatwiej będzie przekonać wydawcę do wydania naszych kolejnych tytułów – Twoją mocną stroną będzie już, chociażby to, że w swoim dorobku masz wydanie własnej książki. W takiej sytuacji koszt wydania spada całkowicie na autora. Możemy go jednak zoptymalizować poprzez dopasowanie nakładu do możliwości finansowych oraz skupienie się na promocji poprzez media społecznościowe i współpracę z twórcami podcastów czy materiałów na platformach streamingowych.