Co warto wiedzieć o produkcji spotów reklamowych?
Spoty reklamowe to jeden z najpopularniejszych formatów reklamowych, które dedykowane są przede wszystkim do kanałów telewizyjnych i internetowych. Nie każdy wie, że produkcja podobnego spotu to nie lada przedsięwzięcie, które wymaga zaangażowania wielu osób i zasobów. Co warto wiedzieć na ten temat?
Budżet produkcji spotu
Jedną z najistotniejszych kwestii w produkcji spotu reklamowego z prawdziwego zdarzenia jest oczywiście jego budżet. To od niego zależy, jak finalnie będzie prezentowała się cała produkcja, kto w niej wystąpi i na jakie efekty specjalne mogą pozwolić sobie twórcy. Budżet spotu reklamowego może zakładać nawet kilkaset tysięcy złotych! Oczywiście są produkcje, których budżet przekracza milion złotych, jednak zazwyczaj z uwagi na konieczność wyjazdu w dalekie kraje, aby właśnie tam nakręcić część właściwą całego spotu. Najmniejsze budżety zakładają reklamy produkowane na potrzeby platform internetowych, np. YouTube. Twórcy tego typu spotów nie raz tworzą je nawet w 100% samodzielnie, nie wydając na produkcję ani złotówki.
Miejsce akcji i montaż
Kolejna istotna sprawa to miejsce produkcji i spotu i jego późniejszy montaż. Wiele osób zastanawia się, jak tak naprawdę kręcone są telewizyjne reklamy. Czy proces ten wygląda podobnie jak w przypadku filmu czy serialu? Najczęściej nie, ponieważ większość spotów reklamowych kręcona jest w specjalnych studiach na tzw. green screenach. To specjalny ekran, który na żywo ma kolor zielony, a na etapie montażu możliwe jest wmontowanie w jego miejsce określonej scenografii, czyli tła. Oczywiście niektóre sceny spotu muszą zostać poza ścianami studia, jeśli wymaga tego scenariusz i prezentowany produkt. Wówczas ekipa najczęściej wynajmuje konkretną przestrzeń, czyli np. restaurację czy biuro. Zdarza się, że w produkcjach reklamowych biorą również udział statyści, ponieważ akcja rozgrywa się w mieście lub np. na plaży.
Niezbędny sprzęt
Ostatnia kwestia, która jest kluczowa w produkcji spotów reklamowych dotyczy sprzętu, który przy tego typu akcjach jest niezbędny. Fachowcy wykorzystują oczywiście przede wszystkim specjalne kamery i dedykowane mikrofony, które rejestrują obraz oraz dźwięk w możliwie najwyższej jakości. Poza tym chętnie sięgają po innego rodzaju urządzenia jak np. nowoczesne drony czy modulatory głosu. W ostatnim czasie na planie spotu reklamowego często pojawia się kamera gopro, która pozwala na zarejestrowanie obrazu z perspektywy aktora, co jest bardzo ciekawą opcją na wprowadzenie do spotu nieco więcej dynamiki.